Skåneland

Att många människor säger att Skåne är som ett eget land verkar ganska sant. Landskapet är annorlunda, männikor och hästar. Ingenting ser ut som hemma, alla minst språket. Men om vi kikar lite extra  på Sverige kartan så ser vi att Skåne faktiskt tillhör Sverige, och inte Danmark. Men det ska vi var stolta över, allting är så mycket större här. Åkrarna, blommorna och avståndetr mellan grannarna. Närmaste grannen är ofta en som bor ca 3 km ifrån varandra.

Nu äntligen när klockan är 19.20 (det är fortfarande Tisdag) så är vi alla äntligen samlade. I alla fall nästan, det är bara Sarah Sandberg som vi väntar på, hon kommer på Torsdag. Men alla Björklinge ryttare är här. Vi bor på ett jätte fint Bed and Breakfast som heter Wirketorp. Ni kan gå in på hemsidan www.wirketorp.se. Det är gamla stallängor som är inredda med en modern stil. Min pappa, Börje skulle ge detta ställe fyrea stjärnor.

Efter att ha hackat potatis, morötter, gurka, tomat, lök och massor av annat så har jag faktiskt insett att man kan få skavsår att hacka för mycket. Det svider på fingrarna nu, och det är inte för att jag skurit mig själv. Det börjar lukta mat i denna fina lägenhet och BRF'arna sitter här utanför och har det trevligt. Dricker vin, äter kex med ost och har det allmänt bra. Snart ska vi äta middag som består av en typiskt svensk sommarmat, grillat med klyft potaits.
Senare efter middagen så ska vi, jag, Hanna och Frida skritta ut en sväng på våra hästar. De står i ett privat stall 2 km härifrån och de får gå i varsin hage och ha det bra. Bättre än så kan faktikst inte en häst ha det. Inte en tävlinghäst som deltaga i Lag SM om några dar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0